..eli eurheilu pelaamisen muotona
Esports tai suomalaisittain myös e-urheilu on yksinkertaisesti tietokoneella tai konsolilla pelaamista kilpailullisesti. Ensimmäisenä onkin hyvä huomauttaa, että harrastepelaamisen ja kilpapelaamisen, eli esportsin välillä on hyvin iso ero.
Kasvava suosio
Vuonna 2017 esportsilla on globaalisti 380 miljoonaa seuraajaa ja se tavoittaa karkeasti arvioituna noin 200 miljoonaa 21-35 -vuotiasta, pääosin miehiä*. Tähän lauseeseen tiivistyy hyvin pitkälle se syy, miksi laji on jo tänä vuonna valtava bisnes.
Esportsin kasvaneen suosion myötä myös tapahtumapaikat ovat kasvaneet. Pohjoismaisessa naapurissamme Tanskassa järjestettiin marraskuun 2017 lopussa iso Counter-Strike: Global Offensive turnaus, joka pelattiin Kööpenhaminan Royal Areenalla. Tapahtuma myi kaikki tarjolla olleet 12 000 istumapaikkaa.
Kansainvälisesti olemme nähneet yli 160 urheiluseuran joko perustaneen oman esports -joukkueensa tai investoineen olemassa olevaan. Tähän listaan kuuluu suomalaisista seuroista muun muassa Helsingin IFK, Porin Ässät, Sotkamon Jymy sekä SJK. Yhdysvalloissa muun muassa Jennifer Lopez investoi erääseen esports organisaation, joka on mukana ensi vuonna alkavassa Overwatch Leaguessa, johon mukaan pääsemisen hintalappu on noin 20 miljoonaa dollaria.
Elektronisen urheilun historia
Digitaalinen pelaaminen juontaa juurensa 1950-luvulle, kun jo olemassa olevia pelejä, kuten shakki, ruvettiin digitalisoimaan. Pelit kehittyivät vuosikymmenten aikana arkadehalleissa pelattavista kolikkopeleistä lopulta kotitietokone- ja konsolipeleiksi. Digitaalisen pelaamisen alkuajoista lähtien pelaajat ovat kilpailleet toistensa kanssa. Ensimmäiset askeleet kohti nykymuotoista elektronista urheilua kuitenkin otettiin, kun pelaajien suorituksista alettiin 1980-luvun alussa pitämään erilaisia kansallisia sijoituslistoja. Internetissä leviävien listojen avulla pelaajat pystyivät vertailemaan tuloksiaan helpommin, ja kilpailu muuttui totisemmaksi. Kaupalliseksi turnauspelaamiseksi pelaaminen muuttui 1990-luvulla, kun pelialan yritykset kiinnostuivat kilpailullisesta pelaamisesta. Esimerkiksi Nintendo järjesti NES-pelikonsolillaan omien peliensä maailmanmestaruuskisat Yhdysvalloissa vuonna 1990.
Esports 2000-luvulla
Elektronisen urheilun ja pelaamisen suosio jatkoi kasvuaan 2000-luvulla pelien ja pelialustojen kehittyessä. Myös organisaatiot ja niiden järjestämät tapahtumat kasvoivat määrässä ja koossa. Vuonna 2001 pelattiin esimerkiksi ensimmäinen, usein elektronisen urheilun olympialaisiksikin tituleerattu World Cyber Games, jonka palkintojen arvo oli yli 300 000 dollaria. Ammattimainen pelaaminen mahdollistui, kun järjestettyjen turnausten palkintopottien arvo ja peliorganisaatioiden maksamien palkkojen määrä kasvoi riittävän suureksi, jotta pelaaja pystyi elättämään itsensä niillä.
2000- luvun puoliväli oli Counter-Striken ja FPS-pelien kulta-aikaa lännessä ja StarCraftin huippuaikaa idässä. Vuoden 2007 aikaan Counter-Striken suosio alkoi hiipumaan maailmalla ja myös pohjoismaissa. Suomessakin muiden, kuin FPS-genren pelien turnausmäärät alkoivat nousta FPS-pelien turnausmääriä voimakkaammin. Muiden genrejen pelit siis kasvattivat suosiotaan verrattuna FPS-genren peleihin. Vuonna 2011 perinteisten elektronisen urheilun genrejen, FPS:n ja RTS:n rinnalle nousivat uutena myös MOBA-genren pelit. Nykyään Suomen elektronisen urheilun kentällä pelatut turnaukset jakautuvatkin eri genrejen peleille tasaisemmin kuin koskaan. Näin useampien peligenrejen huippupelaajilla on mahdollisuus edetä urallaan ammattilaisiksi.
Kuinka sitten voit aloittaa urasi esportin parissa? Tähän on monia erilaisia tapoja. Hyvä uutinen on, että esportsissa on enemmän työpaikkoja kuin koskaan ennen, mikä tarkoittaa, että työpaikan saaminen on nykyään varsin helppoa. Työ vaatii yleensä paljon kovaa työtä ja omistautumista, ja se voi olla melko kilpailukykyistäkin, joten sinun kannattaisikin aina varmistaa, että esports on oikea intohimosi ja että sinulla on tarpeeksi motivaatiota ja aikaa uraasi panostamiseen.
Voisit esimerkiksi tehdä työharjoittelun alaan erikoistuneessa firmassa. Ota yhteyttä organisaatioihin, turnaustarjoajiin, lähetystoiminnan harjoittajiin ja muihin yrityksiin, jotka sponsoroivat tai ovat mukana esportissa jollakin tavalla. Yritä ottaa yhteyttä esimieheen tai henkilöön, jonka kanssa haluat työskennellä. Mitä suurempi yritys on kyseessä, sitä todennäköisemmin tarvitset jonkin verran työkokemusta. Tämä tarkoittaa, että pienemmälle organisaatiolle hakemisessa on etunsa, varsinkin jos etsit käytännönläheisempää roolia.
Arvokkaan työkokemuksen saaminen edellyttää jonkin verran onnea, joten yritä ottaa yhteyttä arvostettuihin yrityksiin ja ystävällisiin henkilöihin, jotka haluavat oikeasti antaa sinulle realistisen idean esportista ja auttaa sinua kehittämään taitojasi. Suosittelemme kahden tai kolmen työharjoittelun tekemistä eri alueilla, jotta voisit tehdä päätöksen siitä, mitä haluat tehdä.
Pohjoismaiden Esportal
Esportal on suosittu verkkopohjainen palvelu, joka tarjoaa kilpailullisia pelejä pelaaville henkilöille mahdollisuuden kilpailla muiden pelaajien kanssa ja parantaa taitojaan. Palvelu on suunnattu erityisesti ammattitason pelien pelaajille, kuten Counter-Strike: Global Offensive ja Dota 2.
Pelaajat voivat luoda oman profiilin, joka sisältää tilastot, kuten pelatut pelit, voitot ja tappiot sekä pelaajan taidot. Palvelussa pelaajat voivat myös liittyä eri joukkueisiin ja kilpailla muiden joukkueiden kanssa. Esportal tarjoaa monia erilaisia turnauksia ja haasteita, joiden kautta pelaajat voivat ansaita palkintoja ja kehittää pelitaitojaan.
Esportal on erittäin suosittu palvelu pelien pelaajien keskuudessa, ja se on houkutellut monia ammattitason pelaajia. Palvelun käyttö on maksutonta, mutta joissakin tapauksissa pelaajien on maksettava palkkioita osallistuakseen turnauksiin ja kilpailuihin. Esportal on saatavilla useilla eri kielillä ja sillä on suuri käyttäjäkunta ympäri maailman.